V ostatnom čase keď sledujem dianie okolo nás , sa mi zdá , že každý hriech, každý morálny priestupok má potenciál deštrukcie v jej rôznych podobách.
Na individuálnych životných cestách, vo vzťahoch, na úrovni spoločnosti, v oblasti mieru a vojny.
Keď chýba morálka, chýba schopnosť rešpektovať iného a potom prichádza násilie.
Človek má slobodu sa rozhodovať. Voľby zla vedú k deštrukcii a napokon aj k strate slobody.
Uvedomujem si, že som nastolil vážnu otázku, ktorá podľa mňa nie vždy trápi našu spoločnosť.
Otázka zla, hriechu pretavená do konkrétnych morálno etických dôsledkov, je momentálne spochybnená.
Definícia toho, čo je zlo a vôbec, čo je to hriech sa úplne znížila na osobnú úroveň a chápanie.
Všeobecný kontext, všeobecná morálna norma , toto sa úplne vytratilo. Možno aj v tomto posunutom pochopení môžeme hľadať posun v pochopení toho, čo je deštruktívne a čo je len preskupením, premiestnením, posunom, prípadne naplnením osobných ambícií, asertivitou, uplatnením sa v spoločnosti.
Morálne priestupky sú vysoko deštruktívne počínajúc osobnou úrovňou a pokračujúc vzťahmi na všetkých úrovniach a vo všetkých rovinách naokolo.
Politiku nevynímajúc. Aj preto si myslím, že poslanecký mandát by nemal vzniknúť len príslušnosťou k strane, získaným počtom hlasov, výpisom bezúhonnosti, ale aj IQ testom.
Aj keď spočiatku môže človek žiť v ilúzií úspechu, dokonca šťastia, je to vysoko prchavé. Taktiež pozorujem, že deštrukciu si človek všimne zvyčajne dosť neskoro.
To, čo ma trápi je fakt, že tí, ktorí na toto upozorňujú sú nálepkovaní, škatuľkovaní a v konečnom dôsledku odsudzovaní ako spiatočnícki, stredovekí a podobne.
Skutočná sloboda nespočíva v absolútnom rozhodovaní sa pre čokoľvek, ale stojí na pevných nohách presne stanovených morálnych zásad a pravidiel.
Skutočná sloboda má rada presne stanovené hranice, pretože nielen tolerujú, ale vlastne plne rešpektujú slobodu iného človeka. Iná sloboda je len ilúziou a vlastne ťažkým otroctvom vlastných túžob.
Neviem, či tomuto pochopeniu môžeme nejako efektívne napomôcť bez návratu ku skutočným koreňom pochopenia toho, kto je človek a aké sú reálne hranice jeho bytia v tomto svete.