KultúraRecenzia básnickej zbierky Život je frajer, ale ja som...

Recenzia básnickej zbierky Život je frajer, ale ja som väčší, autora Jozefa Urbana

-

Budem mať epitaf: Bol tu rád. Šibalo mu.

Pamäť je pustý dom. Tak pokoj tomu domu.

Vyšlo na:

Napísal Jozef Urban v jednom zo svojich sonetových vencov. Bol tu krátko, no básnická stopa ktorú zanechal je nezmazateľná. Po dvadsiatich troch rokoch od tragickej smrti je známy predovšetkým vďaka piesni Voda čo ma drží nad vodou,  ktorej popularity sa žiaľ nedožil. Do literatúry vstúpil  ako dvadsaťročný básnickou zbierkou  Malý zúrivý Robinson (1985), ktorá je dodnes mnohými považovaná za najlepšídebut slovenskej literatúry.Ako fenomén mladej generácie patril  medzi rebelujúcich básnikov, búriacich sa proti konvenciám, malomeštiactvu a dobovej pretvárke.

V deväťdesiatych rokoch sa navždy do literatúry zapísal zbierkami: Kniha polomŕtvych (1992), Snežienky a biblie (1996) a Dnes nie je Mikuláš (1999). Básne Jozefa Urbana sú výrazom génia, ktorého  tvorba vyznieva aj po troch dekádach aktuálne živo,  ľahko a štylisticky presne. Pri čítaní Urbanových básni máme pocit, akoby bol básnicky jazyk prirodzený spôsob vyjadrovania, dýchanie či pravidelný raňajší spev škovránka. Poetika košického rodáka je dôkazom toho, že postmoderné postupy, téma lásky  a tradícia  sonetov,  sa dá skĺbiť do nádherného estetického celku.

Zbierka Život je frajer ale ja som väčší z Vydavateľstva Spolku slovenských spisovateľov, prináša súbor básni a piesňových textov, ktoré zostavil Ondrej Kalamár, (blízky priateľ a znalec Urbanovej tvorby.) Dojem,  ktorý si čitateľ odnesie silno rezonuje , ako ozvena v studnici každej kvalitnej tvorby. Texty knihy sú zostavené tak, aby tvorili fragment životného diela. Pokiaľ túžime po kráse vo veršoch  a domácej tvorbe v jednom, určite by sme tento komplet básni nemali obísť.

Dominik Petruška

Knihu nájdete aj na našom inline kníhkupectve: Jozef Urban – Život je frajer, ale ja som väčší

ZANECHAŤ ODPOVEĎ