TV VVVeci Verejné Romana Michelka: Prezidentkin útok na ústavný systém

Veci Verejné Romana Michelka: Prezidentkin útok na ústavný systém

-

Veci Verejné Romana Michelka: Prezidentkin útok na ústavný systém

Top témou ostatných dní je črtajúci sa konflikt medzu vládou a prezidentkou. Náš ústavný systém je parlamentná demokracia, a teda prezident či prezidentka nemá právo zvrátiť výsledky volieb. Pri nominácii Rudolfa Huliaka tak však prezidentka robí. Výhrady voči jeho nominácii nie sú ústavné, ale vecné. Nestotožnila sa s jeho environmentálnym programom a rozhodla sa tak nadužívať svoje kompetencie a verejné oznámila, že ho nemieni do funkcie ministra menovať. Ba dokonca išla tak ďaleko, že vyhlásila, že nevymenuje žiadnu vládu v prípade, ak v nej nebude minister životného prostredia, ktorý jej vyhovuje. Nad konzekvenciami takého vyjadrenia sa ešte zamyslíme, ale poďme si povedať, ako sa vyvíjala judikatúra Ústavného súdu v tejto oblasti. V Ústave SR z roku 1992 bola formulácia povinnosti prezidenta pri menovaní vlády v nedokonavom vide, teda prezident vymenúva členov vlády na návrh premiéra. V prvom konflikte medzi premiérom Mečiarom a prezidentom Kováčom tak v kauze odvolania ministra Kňažka Ústavný súd rozhodol, že prezident môže, ale nemusí odvolať/menovať člena vlády, ktorého mu navrhne premiér. To potom rezultovalo do rozhodnutia prezidenta Kováča nemenovať Ivana Lexu na pozíciu ministra privatizácie. Situácia sa zásadne zmenila, keď sa v roku 1999 prešlo z parlamentnej voľby prezidenta na priamu, teda občanmi, vtedy sa však do ústavy dostal dokonavý vid slovesa vymenovať – vymenuje. No a bolo jasné, že prezident nemôže, ak nechce hrubo porušiť ústavu, ignorovať návrh premiéra. Aj preto si Kiska nedovolil nevymenovať Sakovú za ministerku vnútra, aj keď bola blízkou spolupracovníčkou ministra Kaliňáka. Pred tým však využil Mazákovu fintu a stopol Ráža mladšieho, ale len v čase, keď Pellegrini nebol oficiálne poverený zostavením vlády, ale len konzultáciami o sformovaní parlamentnej väčšiny. Dnes prezidentka chce využiť podobnú fintu. Fico nie je designovaný (poverený) premiér, ale je len poverený vyjednávaním o sformovaní parlamentnej väčšiny, a preto Čaputová skúša Mazákov princíp aplikovať aj pri rokovaní o súčasnej vláde. To, že tým ide hrubo proti pravidlám parlamentnej demokracie a pokúša sa zvrátiť výsledky volieb, ju zjavne netrápi. Rozohrala však veľmi riskantnú hru. Môže nepoveriť Fica zostavením vlády, ale v parlamente nie je nikto iný, kto by parlamentnú väčšinu dokázal vyskladať. Predlžovanie súčasnej politickej agónie, keď vládne jedná či druhá vláda v demisii v podstate od 15. decembra minulého roku, je neudržateľné a zjavne to odporuje zodpovednosti prezidentky udržiavať ústavné orgány funkčné. Ódorova vláda bez dôvery nedokáže v podstate nič – ani prijať akýkoľvek zákon, ani prijať rozpočet. Je jasné, že predlžovanie agónie je neprijateľné a je aj prekvapivé, že prezidentka ide do takejto veľmi nebezpečnej hry. Druhá možnosť je, že obídením víťaza volieb, ktorý dokázal sformovať parlamentnú väčšinu, sa snaží o vyvolanie nelegitímnych predčasných volieb. Tie sa dajú vyvolať troma spôsobmi: 1. ústavným zákonom, na ktorý treba deväťdesiat hlasov, ktoré ale nie sú, 2. zablokovaním parlamentu na tri mesiace, teda ak by nebol uznášaniaschopný za takú dobu, 3. ak trikrát v priebehu pol roka po voľbách nie je vyslovená dôvera trom vládam, vtedy môže prezidentka rozpustiť parlament a vypísať nové voľby. Je možné, že sa hrá aj touto kartou, že zostavením vlády nebude poverený víťaz volieb, ale druhý, štvrtý a piaty na páske a páni Šimečka, Matovič či Majerský nezostavia vládu s dôverou. Ak sa tak stane, môže prezidentka parlament rozpustiť. To by však znamenalo hrubé porušenie všetkých pravidiel parlamentnej demokracie. Iste, môže to byť len nátlak, hranie naozaj na hranu a na to, kto skôr ustúpi. Ale pristúpenie na takúto hru znamená hrubé porušenie charakteru nášho štátu, kedy by si prezidentka takto uzurpovala pozíciu prezidentky v prezidentskom, nie parlamentom systéme. Toto z princípu nemôžeme dopustiť, preto je nevyhnutné, aby sa k takémuto konaniu vyjadril Ústavný súd. Bez jeho jasného judikátu nám hrozí, že takéto lámanie demokracie a demontáž parlamentnej demokracie sa stane normou, nie excesom.

Podporte nezávislé spravodajstvo a pomôžte zvýšiť pluralitu médii na Slovensku. Spravodajský portál Veci Verejné prináša overené agentúrne správy a vlastné komentáre naších autorov.

Podporiť nás môžete jednoduchou formou cez platobnú bránu buď pravidelnou mesačnou sumou alebo jednorázovým príspevkom.

Pravidelná mesačná podpora

Jednorázová podpora


Alebo prevodom na náš účet: SK72 8330 0000 0028 0108 6712

Newsletter - Veci verejné

Prihláste sa na odber článkov. Dva krát do týždňa Vám zašleme zhrnutie najpodstatnejších komentárov a názorov, ktoré vyšli na našom webe :)

*Po vyplnení formuláru Vám zašleme potvrdzujúci email, ktorý je potrebné potvrdiť.

Podporte spravodajsko-názorový portál Veci Verejné

Vychádzať môžeme len vďaka vašej pravidelnej podpore. Ak považujete našu činnosť za dôležitú a potrebnú, podporte náš spravodajsko-názorový portál pravidelnou mesačnou sumou 5, 10 či 15 eur, prípadne podľa vašich možností na číslo účtu IBAN: SK7283300000002801086712

Ďakujeme. Aj vďaka vám môžeme robiť sociálne a vlastenecky orientovanú žurnalistiku.

spot_img

3 Komentáre

  1. No ale aký že ťašššký farizej sa z vás vykľul
    Roman??!
    Tak ked Ičo Blatník (akoby člen SMERu)
    prezident hlavy štátu Gašparovič nevymenoval
    Čentéša za GP, tak to nebolo nad rámec jeho
    kompetencii?? Prečo? Lebo ,,akoby člen SMERu??? Vtedy ste našli barličku v slove
    vymenúva nie vymenuje!! Teraz pri Čaputovej
    ktorá vám nežerie z ruky narazila kosa na kameň !!
    Dalo sa to od vás Roman ( akoby člena SMERu) očakávať tak že ma to ani neprekvapilo….

  2. … čaptavá jaternica bez akejkoľvek autoritnej akceptácie aj tej občansky váženej ako odkójenec tvrdého zahraničného emerického rypáckého agenta – vya yurys – juristúdného molocha uhniezdeného pod Devínom pre 3/4 slovákov je smiešna medio-prestitútov hojdaná figúrka, ktorej vyrapotanie cudzáckých vymyšlienok má váhu ako kýbeľ tepľárenských splaškov. Hovn či howgh.

  3. Ste asi hlúpi v tej SNS a kol. Fico nemôže riskovať, že nedôjde k menovaniu jeho vlády a dokonca k rozpusteniu parlamentu, resp. minimálne že sa menovanie novej vlády bude naťahovať na dlhé mesiace. Koľko migrantov nám na Slovensko zatiaľ pustia? Netreba urobiť prijateľný štátny rozpočet na budúci rok? Alebo riešiť ďalšie dôležité problémy ľudí? Proste Huliaka musí SNS nahradiť iným nominantom. A nech si Huliak hoci aj teraz podáva ústavnú sťažnosť a uvidíme, kedy o nej ústavný súd rozhodne – na to tiež nikto rozumný nemôže čakať, lebo určite budú tlaky minimálne na odloženie rozhodnutie (nehovoriac o spôsobe, ako má ústavný súd rozhodnúť). Fico môže dať vyhlásenie (použiteľné na ústavnom súde), že nomináciu Huliaka stiahol nie preto, že by uznával právo veta prezidentky, ale dal iného nominanta na ministra pre dlhodobú nefunkčnosť ústavných orgánov, zlý stav verejných financií, neutešenú ekonom. situáciu a pod. Uvidíme, ako o x mesiacov ústavný súd rozhodne o Huliakovej sťažnosti, ale medzitým už môže byť dávno funkčná Ficova vláda podporovaná koalíciou Smer, Hlas a SNS – to je podstatné. Ak aj náhodou ústavný súd rozhodne v neprospech Huliaka, tak sa môžete utešovať, že prezidentka bude vo funkcii iba pár mesiacov a potom podporte koaličného kandidáta (napr. Pellegriniho) v prezidentských voľbách. Prípadne ďalšie parlamentné voľby vyhrajte s ústavnou väčšinou a úplne jasne napíšte do ústavy, že prezident je povinný vymenovať…

ZANECHAJ KOMENTÁR

Zdaj komentár
Zadajte svoje meno

- Reklama -

Mohlo by Vás zaujímaťČLÁNKY
Odporúčane pre Vás