Skip to content
Menu

Získa Oscara za najlepšiu ženskú úlohu – muž?

Táto možnosť bola kedysi absolútne vylúčená. Ale s nastoľovaním tej správnej „diverznej“ kultúry a progresu sme nikdy k tomu neboli bližšie. Reč je o filme Emilia Pérez v réžii Jacquesa Audiarda.

Film sa propaguje ako gangsterský muzikál, ale už samotná premisa filmu odhaľuje, čo má byť tým ústredným prvkom filmu: Právnička Rita dostane neobvyklú ponuku. Má pomôcť šéfovi drogového kartelu skoncovať s jeho krvavým biznisom a stať sa tým, kým celý život chcel byť – ženou…

Tak ženou. V poriadku, fantázii sa medze nekladú. Kto však tú preoperovanú ženu má hrať? Istý Karla Sofía Gascón, dnes si už hovorí takto, no v skutočnosti sa 31. marca 1972 narodil ako Juan Carlos Gascón.

Juan má herecké vzdelanie, ktoré získal na Madridskej filmovej škole. Vo filme sa mu však do veľkej miery nikdy nepodarilo. Najprv to skúšal v malých postavách v španielskych telenovelách, slávu mu to však neprinieslo, a tak sa v roku 2009 presťahoval do Mexika. Tu pokračoval vo svojej hereckej kariére, ale stále to bolo len na malé úlohy v mydlových operách. Úspech sa nedostavoval, až prišiel rok 2016 a Juan sa prehlásil za ženu. Samotné prehlásenie ale nestačilo na podnietenie kariéry, takže sa rozhodol svoje údajné pocity premeniť do reality a v roku 2018 začal podstupovať proces tranzície, ktorá mu mala zabezpečiť zmenu pohlavia. Odvtedy sa to už pracovne zlepšilo a vrcholom má byť práve jeho výkon v spomínanom filme Emilia Pérez.

V súkromnom živote však napriek tranzícii Juan nikdy nepôsobil ako žena. Od svojich 19 rokov, teda roku 2001, žije s jednou partnerkou menom Marisa Gutiérrez. Je s ňou ženatý a dokonca majú spolu dcéru narodenú v roku 2011. Ideálna rodinka, ktorej nič nechýbalo. Možno len ten prelomový filmový úspech, ktorý akoby mávnutím čarovného prútika prichádza práve teraz, keď sa muž po 44 rokoch života odrazu identifikuje ako trans žena.

V umeleckých kruhoch to samozrejme vzbudzuje rad radom pozitívne ohlasy. Časopisy a internetové denníky sa predbiehajú v tom, kto sa na adresu Juana, premenovaného na Karlu, vyjadrí oslavnejšie. Kolegovia ho potľapkávajú po pleciach, všetci sú nadšení až kam sme to s tým pokrokom dotiahli. Do tejto chvíle Juan resp. Karla získal už 11 filmových ocenení a tie najvážnejšie ceny ešte len prídu. Nedávno bola oznámená nominácia na Zlatý glóbus a po nej určite príde aj nominácia na Oscara. V kategórii Najlepšia herečka v hlavnej úlohe. A bookmakeri ho už pasujú do roly druhého najväčšieho favorita.

Juan samozrejme nemusí zvíťaziť. Aj tak je to už teraz dostatočné memento, kam sa bude uberať budúca filmová tvorba a čo bude preferované. Už dnes platia pre nominácie na Oscary kvóty. Každý film, ktorý by mal záujem získať cenu musí mať zastúpené rasové, etnické a sexuálne menšiny v minimálnom podiele 30%. Preto nečudo, že už pomaly v každom americkom filme či seriáli sa povinne s týmito menšinami stretávame, a to aj na miestach, kde to je nepatričné. Zažili sme už nezmysly ako čiernu Annu Boleynovú, dokonca aj Achilles, Malá morská víla či niektorí apoštoli sa v istých filmoch stali zástupcami afro. A zdá sa, že tento trend bude nielen pokračovať, ale za ohlušujúceho potlesku celebrít sa bude len pritvrdzovať.

V istom zmysle však treba povedať, že tomu Juanovi tú cenu treba aj trocha dopriať. Bude naozaj bizarné, keď zaryté feministky budú v stoji tlieskať, ako im cenu zas v niečom zobral… chlap.

P.S. Pri označovaní osoby s chromozómami XY za chlapa si treba dávať v dnešnej dobe pozor. Drahý Juan, mysliaci si, že je Karla, po víťazstve na festivale v Cannes za najlepší ženský výkon totiž zažaloval francúzsku političku Marion Maréchal za jej status na sociálnej sieti X v znení: „Takže je to muž, ktorý dostane cenu za najlepšiu herečku v Cannes. Progres pre ľavicu znamená vymazanie žien a matiek.“ Žaloba za „sexistickú urážku na základe rodovej identity“ má priniesť odškodnenie 30 000 eur a navyše Maréchalovej hrozí rok väzenia. Tak to vyzerá, keď pravde chcú nasadiť náhubok.

 

Autor: Marek Kurta