Vianoce na Slovensku patria medzi najvýznamnejšie sviatky roka a ich podoba sa formovala celé stáročia. Už v predkresťanskom období sa zimný slnovrat oslavoval ako znovuzrodenie slnka, čo malo zabezpečiť úrodu a ochranu rodiny. Po prijatí kresťanstva sa tieto oslavy postupne premenili na sviatok narodenia Ježiša Krista. Advent sa stal obdobím pôstu a duchovnej prípravy, pričom jednotlivé regióny si zachovali vlastné zvyky – na západe sa rozšírili nemecké tradície ako stromček, na východe sa udržali prísne pôsty a magické veštby.

Adventné obdobie bolo vždy spojené s očakávaním. Ľudia vyrábali vence so štyrmi sviecami, ktoré symbolizovali postupné približovanie sa k Štedrému dňu. V minulosti sa advent niesol v znamení prísneho pôstu, mäso sa jedlo až na Štedrý večer. Domácnosti sa upratovali, aby sa očistili pred príchodom sviatkov, piekli sa medovníky a pripravovali darčeky. Čečina a jednoduché ozdoby mali nielen estetickú, ale aj ochrannú funkciu, pretože mali odháňať zlé sily.

Štedrý večer bol a stále je najdôležitejším momentom Vianoc. Na stole nechýbala kapustnica, ktorá sa líšila podľa regiónov – na strednom Slovensku s hubami a sušenými slivkami, na západe s klobásou. Kapor sa stal tradičným jedlom až v 20. storočí, predtým sa jedli ryby z miestnych riek alebo jednoduché jedlá ako šošovica. Oplátky s medom a cesnakom symbolizovali zdravie, jednotu a Božie požehnanie. Veštby boli bežnou súčasťou večera – dievčatá hádzali orechy do kútov, krájali jablká alebo liali olovo, aby zistili budúcnosť.
Zvyky počas Vianoc mali silnú symboliku. Prestieranie navyše znamenalo pohostinnosť a spomienku na zosnulých. Reťaz pod stolom mala zabezpečiť, aby rodina držala spolu. Orechy v kútoch symbolizovali hojnosť a ochranu domu. Zvláštnym dňom bola Lucia 13. decembra, ktorá bola spojená s magickými praktikami – výroba „luciového stolčeka“ mala odhaliť bosorky. Tieto zvyky ukazujú, ako sa kresťanské tradície miešali s pohanskými rituálmi.

Hudba a koledy tvorili neodmysliteľnú súčasť Vianoc. Koledovanie bolo rozšírené najmä na vidieku, kde deti chodili od domu k domu a spievali piesne. V Turci sa Štedrý večer nazýval „dohviezdny“, pretože sa čakalo na prvú hviezdu ako symbol narodenia Krista. Spev a hudba mali nielen zábavnú, ale aj ochrannú funkciu, pretože sa verilo, že odháňajú zlé sily.
Rozdiely medzi mestom a vidiekom boli výrazné. V mestách sa už v 19. storočí objavili vianočné trhy, stromčeky a darčeky, zatiaľ čo na vidieku sa zachovával pôst, magické rituály a jednoduché jedlá. Dnes sa tieto rozdiely stierajú, no regionálne špeciality pretrvávajú. Kapustnica, stromček a darčeky sú všade, ale napríklad na Orave sa dodnes pripravuje kapustnica s hubami a slivkami, v Šariši šošovica ako symbol peňazí a na Záhorí oplátky s medom a cesnakom.
V súčasnosti sú Vianoce kombináciou tradícií a moderných zvykov. Adventné trhy v Bratislave, Košiciach či Banskej Bystrici sú populárnou súčasťou sviatkov, kde sa stretávajú ľudia, ochutnávajú punč a tradičné jedlá. Komercia priniesla nové prvky – Santa Claus, darčeky pod stromček a moderné dekorácie. Napriek tomu si rodiny stále zachovávajú tradičné zvyky, ako sú oplátky, kapustnica či prestieranie navyše.
Medzi zaujímavosti patrí najväčší adventný veniec na Slovensku, ktorý vznikol v Starej Ľubovni a mal priemer viac než 12 metrov. Vianočné trhy v Bratislave patria medzi najstaršie v strednej Európe. Niektoré rodiny dodnes dodržiavajú zvyk, že počas Štedrej večere sa nesmie odísť od stola, kým sa nedoje. Vianoce sú jedným z mála sviatkov, ktoré spájajú pohanské, kresťanské aj moderné prvky do jedného celku.

Záverom možno povedať, že Vianoce na Slovensku sú pestrým obrazom histórie, kultúry a rodinných tradícií. Od pohanských rituálov cez kresťanské oslavy až po dnešné moderné trhy a darčeky – každý detail má svoj príbeh. A práve tieto príbehy robia Vianoce takými magickými a jedinečnými.

