KultúraRecenzia na knihu Kráľovstvo Slovanov, Pop Dukljanin od autora...

Recenzia na knihu Kráľovstvo Slovanov, Pop Dukljanin od autora Maura Orbiniho

-

Záhada pôvodu Slovanov vzbudzuje zvedavosť celé stáročia. Je súčasťou mýtov aj seriózneho bádania. Ako prízrak sa vynárala z dávnych báji, bylín a povestí.  Svedectva o našom  pôvode  ktoré boli iba tušené sa začali, skúmať až  vďaka osvietenectvu a národným hnutiam 19. storočia.  O to prekvapivejšia je skutočnosť, že tu po stáročia ležala nepovšimnutá kniha benediktínskeho opáta z Dubrovníka Maura Orbiniho: Kráľovstvo Slovanov.

Zdroj:

Benediktínsky opát Orbini nám ponúka výklad zložený zo všeobecného prehľadu o Slovanoch a z letopisov Popa Dukljanina. Kniha prináša úplne iný pohľad na dejiny našich predkov ako oficiálne teórie známe z učebníc. Vychádza z domnienky, že pravlasť Slovanov je Škandinávia, pričom  pôvod Slovanov je starý tisícročia.

Orbini predpokladá  infiltráciu Slovanov  medzi národy, ktoré dnes považujeme za románske alebo germánske. Usudzuje, že Slovania boli   expanzívny národ, ktorý si svojou kultúrou a výbojnosťou podmanil takmer celú Európu. Druhá časť zložená z letopisov popa Dukljanina sa zameriava prevažne na zvyky a tradície starých Slovanov. Jeho teória je podložená o desiatky spisov starých učencov podrobne zdokumentovaných v útlej knihe. Keďže je autor  katolícky opát, nedá sa predpokladať  zištný dôvod prečo by vykresľoval slávu slovanského kmeňa v 16. storočí. Práve naopak. Kniha sa na stovky rokov dostala na zoznam zakázanej literatúry z dôvodov, ktoré nie sú dodnes objasnené. Nevýhodou knihy je štýl a  výklad, ktorý  nie je dostatočne konzistentný a do veľkej miery je poskladaný z faktografických úryvkov.

Preklad knihy vo vydavateľstve Slavica je pozoruhodným počinom, ktorý výrazne prispieva k štúdiu slovanského pôvodu. Nech už to ten Mauro Orbini myslel akokoľvek, je jeho dielo zaujímavým svedectvom z minulosti, ktorú sa oplatí poznať.

Dominik Petruška

ZANECHAŤ ODPOVEĎ