EsejeRecenzia: Dominik Petruška: ...

Recenzia: Dominik Petruška: Gabriel Garcia Marquez: Dobrodružství Miguela Littína v Chile

-

Roku 1985 pristála na letisku v Santiagu de Chille niekoľko členná skupina s falošnou totožnosťou uruguajských obchodníkov s cieľom natočiť tajný film.  Skupinu viedol známy režisér Miguel Littín – emigrant, vyhnanec a bývali stúpenec Allendeho socializmu. Chile – krajina pripomínajúca dýku namierená na južný pól, bola v tom čase už dvanásť rokov vedená svojráznym diktátorom európskeho pôvodu Augustom Pinochetom.

Ten „úspešne“ premenil Chile na krajinu spravovanú neoliberálnym zoskupením Chicago boys a z hlavného mesta Santiago vytvoril okázalú výstavnú skriňu amerického kapitalizmu.  Úlohou tajného tímu pod vedením Miguela Littína bolo zachytiť odvrátenú stranu amerického sna a upozorniť na hrubé porušovanie ľudských práv. Z tajnej cesty vznikol dokument Acta General de Chile, ktorý by nebol známy ak by toto jedinečné dobrodružstvo  nezaznamenal vo svojej reportáži Gabriel Garcia Marquéz. Reportáž vyšla pod názvom Dobrodružství Miguela Littína v Chile (Odeon 2007).  Je dôkazom toho, že Marquéz bol nielen kráľ magického realizmu, ale tiež majster reportáži. Stručná reportáž  je písaná na spôsob filmového scenára a strhujúceho príbehu zároveň. Nenájdeme tu síce košaté snové motívy na spôsob Sto rokovsamoty, avšak Marquézov rukopis je neprehliadnuteľný. Pri čítaní sa nám premieta film o príbehoch ľudí postavených tvárou v tvár neľútostnej diktatúre.

Dramatické udalosti v Chile roku 1973 sú podané cez príbehy robotníkov, disidentov a sprisahancov Pinochetovho režimu.  Marquézov štýl nás vtiahne do deja a neustále prekvapí zaujímavými zvratmi a neopakovateľnou magickosťou,  ktorá sa blysne aj v tých najreálnejších scénach. Zároveň je kniha manifestom slobody, keď nepriamo kladie otázky o tom,  čo znamená byť vyhnancom vo vlastnej krajine a akú cenu má sloboda.  Ak chceme spoznať Chile a jeho históriu z inej perspektívy aká sa ponúka dodnes, je načase siahnuť po Dobrodružstvách Miguela Littína v Chile.