Cestovné kancelárie
Každý z nás zaregistroval problém v cestovnom ruchu spôsobený kovidovou pandémiou. Tá
sa priamo dotkla mnohých odvetví podnikania a rovnako tak sa dotkla aj spotrebiteľov, ktorí
mali záujem o dovolenku a pred pandémiou, prípadne počas nej si zájazd zakúpili.
O čo sa konkrétne jedná?
Zákon č. 170/2018 Z.z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých
podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení zákona č. 119/2019 Z.z., upravoval podmienky fungovania cestovných kancelárií za
situácie, že z nejakého dôvodu cestovná kancelária nie je v stave zájazd sprostredkovať po
tom, čo si ho spotrebiteľ objednal a riadne zaplatil.
V marci roku 2020 sa však situácia v podnikaní na celom svete zmenila, a ako sme už
vyššie spomenuli, vplyv kovidovej pandémie zasiahol ako prvé odvetvie cestovného ruchu.
Národná rada SR v zrýchlenom konaní schválila 20. mája vládny návrh novely zákona o
zájazdoch, ktorý mal zmierniť dopady koronakrízy na cestovné kancelárie. Na úkor
spotrebiteľov vláda sanovala cestovný ruch, a to aj napriek protestom europoslanca,
občianskych združení, ktorých predmetom činnosti je ochrana práv spotrebiteľov. Táto
novela odporuje nielen právu EÚ, ale aj Ústave SR, Občianskemu zákonníku a zákone o
ochrane spotrebiteľa.
Pani prezidentka Zuzana Čaputová novelu zákona aj napriek protestom podpísala.
Mnoho zájazdov sa v dohodnutom termíne kvôli pandémii neuskutočnilo a to aj napriek
tomu, že boli spotrebiteľmi riadne uhradené.
Nie všetky cestovné kancelárie spotrebiteľom finančné prostriedky vrátili. takýto postup totiž
umožnila spomínaná zmena zákona.
Vláda zaviedla viaceré kategórie spotrebiteľov a rozdelila ich na tých, ktorí majú nárok na
vrátenie peňazí od cestovnej kancelárie a na tých, ktorí nemajú.
Ďalej, v prípade, ak cestovné kancelárie od zmluvy o zájazde odstúpili ešte pred účinnosťou
zákona, vláda rozhodla, že spotrebitelia nemajú právo na vrátenie peňazí (zaviedla sa
absolútnej neprípustná retroaktivita zákona).
Cestovné kancelárie spotrebiteľom za zrušené zájazdy ponúkajú vouchery , akési poukážky,
na základe ktorých niekedy v budúcnosti môže spotrebiteľ zájazd absolvovať. Problém je, že
nikto z nás predsa nevie, ako dlho bude kvôli pandémii cestovanie ešte obmedzené, či tá
ktorá cestovná kancelária, v ktorej sme si zájazd zakúpili bude existovať ešte o rok, že?
Európska Komisia pohrozila pre porušovanie práv spotrebiteľov slovenskou vládou žalobou.
Tvrdí, že cestovné kancelárie nemôžu peniaze spotrebiteľov zadržiavať. A spotrebiteľ má
mať možnosť voľby – má právo na vrátenie peňazí, alebo si môže zvoliť poukaz – voucher.
Nik mu nesmie diktovať a to ani na základe zákona, že nemá právo na vrátenie peňazí, ak sa
zájazd neuskutoční.
Slovensko sa zaviazalo k zmene tak, aby teda zákon nebol v rozpore s unijným právom a v
neprospech spotrebiteľa. K zmene malo dôjsť v marci 2021 s účinnosťou od 1. mája 2021.
Koncom marca však Európsku komisiu slovenská vláda informovala, že pozmeňujúci návrh
zatiaľ neprijali a že sa začne nový legislatívny postup. Slovensko teda svoje právne predpisy
nezmenilo, stále sú v neprospech spotrebiteľov, mnohým spotrebiteľom cestovné kancelárie
finančné prostriedky za zaplatené zájazdy nevrátili. Preto Európska Komisia iniciovala
konanie proti Slovensku, podala žalobu na ESD. A samozrejme, v prípade neúspechu
budeme sankcie znášať my všetci, z našich daní.
Viac na:
pomocspotrebitelomoz@gmail.com
Mgr. Jana Tilňaková a JUDr. Jana Pajtašová