NázoryJudita Laššáková: Blokovanie webov a osôb na slovenský spôsob...

Judita Laššáková: Blokovanie webov a osôb na slovenský spôsob I.

-

Judita Laššáková: Blokovanie webov a osôb na slovenský spôsob I.

Národný bezpečnostný úrad sa po zmene zákona tvári, že vykonáva právomoc mu zverenú poslancami NR SR. Pokusy zablokovať stránku InfoVojny sú už medzi užívateľmi legendárne, smeje sa na nich už snáď každý. Lenže byť neschopným je niečo úplne iné, ako byť klamárom a dezinformátorom. 

Netuším, komu vadila moja facebooková stránka, ale „niekto“ mi zrušil na ňu prístup. Stránka s vyše 31.000 sledovateľmi je síce viditeľná každému, avšak nič na ňu neviem pridávať. Ako sa hovorí, „nevadí, začíname odznova“. Zriadenie novej facebookovej stránky zas nezaberie toľko času, ako by si jeden myslel, dokonca ani mne.

„Na Slovensku je to tak!“ Okrídlená veta, ktorej obsah sa každým dňom vďaka tejto vládnej verchušky rozširuje. Ostatným takýmto počinom je blokovanie nepohodlných webov. Nepohodlných pre súčasnú exekutívu. Kritika, ktorá dostáva priestor práve na weboch, ktoré sú dnes už niektoré zablokované alebo ktoré sa nie práve schopné NBÚ pokúša zablokovať (InfoVojna je stále „v procese blokovania“), nie je pohodlná jedincom, ktorí sa na svojich stoličkách ocitli snáď iba náhodou.

Vráťme sa k NBÚ. Mnohým pri pokuse navštíviť webové sídlo blokovaných webov vypisuje ich prehliadač, že stránka, ktorú chcú navštíviť, je blokovaná na základe § 5 ods. 1 písm. ag) v spojení s § 27b ods. 1 zákona č. 69/2018 o kybernetickej bezpečnosti. Samozrejme na základe rozhodnutia Národného bezpečnostného úradu. Podľa § 27b „úrad rozhoduje z vlastnej iniciatívy o blokovaní“. Pri preštudovaní súvisiacich smerníc a litery zákona, človeku zákonite napadnú viaceré otázky:

–        Poznajú poslanci NR SR rozdiel medzi „kybernetickou bezpečnosťou“ a „kybernetickou kriminalitou“ (i keď sa právna veda ešte nezhodla na jednoznačnom preklade slova „cybercrime“)?

–        Vedia poslanci, čo je základom „kybernetickej bezpečnosti“?

–        Sú poslancom známe ohrozenia súvisiace s „kybernetickou bezpečnosťou“?

–        Uvedomuje si personálny substrát parlamentu, že nie  každý  kybernetický  bezpečnostný  incident  je  skutkom počítačovej kriminality,  no  každý skutok počítačovej kriminality  je  kybernetickým  bezpečnostným  incidentom?

–        Ak vypnuté webové stránky ohrozovali „kybernetickú bezpečnosť“, prečo osoby stojace za týmito webovými stránkami nie sú trestne stíhaní?! (Žeby z dôvodu rozdielu medzi oboma pojmami?!)

–        Dopustili sa tieto stránky trestných činov súvisiacich s obsahom, tzv. „Content-related offences“?

–        Akej formy narušenia kybernetickej bezpečnosti Slovenskej republiky sa dopustili weby, ktoré NBÚ zablokoval?

–        Rozumejú zákonodarcovia podstate kybernetickej bezpečnosti štátu?  

Samotný NBÚ vo svojom dokumente nazvanom „Národná stratégia kybernetickej bezpečnosti na roky 2021 až 2025“ uvádza:

„Kybernetická  bezpečnosť  Slovenskej  republiky  je riešená komplexným  systémom,  ktorý zahŕňa nielen zákony, ktoré ju regulujú, ale aj praktické aktivity, ako sú riadenie rizík, detekcia a riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov, obnova systémov, vzdelávanie, šírenie bezpečnostného  povedomia a v neposlednom  rade  výskum  a vývoj  nástrojov  a procesov kybernetickej   bezpečnosti. Aby   takýto   rozsiahly   systém   mohol   fungovať   a jednotlivé zainteresované strany mohli spolupracovať na jeho udržaní a rozvoji, musia byť rešpektované základné  princípy,  ktoré  stoja  na  demokratických  hodnotách  právneho  štátu  a zároveň odzrkadľujú  moderný  prístup  k riešeniu  kybernetickej  bezpečnosti  na  národnej  úrovni aj k medzinárodnej spolupráci v tejto oblasti.“

Pomôžme si príkladom

V covidovom ošiali sa personálny substrát vlády aj parlamentu dopustil nevídanej veci. Zverili kompetenciu „sledovania osôb“ úradu, ktorú na to nebol pripravený ani personálne, ani legislatívne, ba dokonca ani technicky. Múdre hlavy vymysleli sledovaciu aplikáciu, tzv. e-hranicu. Na chyby v jej prevádzke upozornil etický hacker Pavol Lupták (Nethemba). Štát, ktorý by sa mal za normálnych okolností poďakovať a nájdenú chybu odstrániť, začal trestne stíhať neznámeho páchateľa. Nemal náhodou NBÚ vtedy okamžite zasiahnuť a zablokovať túto aplikáciu, prípadne samotné NCZI?! Lebo toto bolo ohrozenie kybernetickej bezpečnosti! (Toto je jeden z príkladov reálneho ohrozenia kybernetickej bezpečnosti – poškodenie užívateľov, nie ich myslenia!) Je nutné dodať, že toto nebolo jediné ohrozenie kybernetickej bezpečnosti Slovenskej republiky z dielne ministrov ocitnuvších sa v ministerskom kresle z vôle Zuzany Čaputovej aj dvakrát. Všetci si dobre pamätáme na Remišovej hysterické obviňovanie bývalej vlády, že odpočúva tú Matovičovu. Dnes už vieme, že to bolo inak.

Vrcholom stupidity je však odvolávanie sa pri blokovaní slovenských webov na Nariadenie Rady (EÚ) 2022/350 z 1. marca 2022, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 833/2014. Vraj s ohľadom na konanie Ruska, ktorým destabilizuje situáciu na Ukrajine, je podľa NBÚ možné blokovať slovenské webové stránky. Zdá sa, že niektorí si na Slovensku pomýlili Hlavné správy, Armádny magazín (ani som netušila, že také niečo existuje, takže reklama zadarmo výborná!) a Hlavný denník (InfoVojnu sa nepodarilo zablokovať, keďže neschopnosť sa nesústredila iba na členov parlamentu a exekutívy, ale zasiahla viacerých v štátnych orgánoch a zdá sa, že plošne) s Russia Today English, Russia Today UK, Russia Today Germany, Russia Today France, Russia Today Spanish a Sputnik. Tieto médiá sú totiž taxatívne vymenované vo vyššie spomínanom nariadení. Je neuveriteľné sledovať, ako si niektorí myslia, že slovenský občan schopný čítať, si tento právny akt nedohľadá! Smiať sa na stupidite týchto jedincov nemá význam. Toto už hraničí s úplným zúfalstvom zo strany štátu a jeho súčasných predstaviteľov. Zúfalstvom z vlastnej neschopnosti, úbohosti a podpriemernosti.

Je „Národná stratégia kybernetickej bezpečnosti na roky 2021 až 2025“ vypracovaná Národným bezpečnostným úradom kvalitným dokumentom? Lebo je úsmevná snaha NBÚ blokovať webové stránky, pričom hybridným hrozbám je v tomto dokumente venovaná malilinká subkapitola v štýle okrídleného „len aby sa nepovedalo“. Ale k tomu viac nabudúce. Ešte stále sa totiž smejem…

Ešte jedna otázka na záver: Trestné stíhanie proti etickým hackerom, ktorí poukazujú na chyby v aplikáciách, je alebo nie je zrovnateľné s blokovaním webov, ktoré poukazujú na chyby vo vedení štátu?

Autor: Judita Laššáková

Podporte nezávislé spravodajstvo a pomôžte zvýšiť pluralitu médii na Slovensku. Spravodajský portál Veci Verejné prináša overené agentúrne správy a vlastné komentáre naších autorov.

Podporiť nás môžete jednoduchou formou cez platobnú bránu buď pravidelnou mesačnou sumou alebo jednorázovým príspevkom.

Pravidelná mesačná podpora

Jednorázová podpora


Alebo prevodom na náš účet: SK72 8330 0000 0028 0108 6712

Newsletter - Veci verejné

Prihláste sa na odber článkov. Dva krát do týždňa Vám zašleme zhrnutie najpodstatnejších komentárov a názorov, ktoré vyšli na našom webe :)

*Po vyplnení formuláru Vám zašleme potvrdzujúci email, ktorý je potrebné potvrdiť.

Podporte spravodajsko-názorový portál Veci Verejné

Vychádzať môžeme len vďaka vašej pravidelnej podpore. Ak považujete našu činnosť za dôležitú a potrebnú, podporte náš spravodajsko-názorový portál pravidelnou mesačnou sumou 5, 10 či 15 eur, prípadne podľa vašich možností na číslo účtu IBAN: SK7283300000002801086712

Ďakujeme. Aj vďaka vám môžeme robiť sociálne a vlastenecky orientovanú žurnalistiku.

spot_img

ZANECHAJ KOMENTÁR

Zdaj komentár
Zadajte svoje meno

- Reklama -

Mohlo by Vás zaujímaťČLÁNKY
Odporúčane pre Vás