NázoryJ. HABÁNIK: Učitelia a odborní zamestnanci v školstve začínajú...

J. HABÁNIK: Učitelia a odborní zamestnanci v školstve začínajú školský rok s 12% valorizáciou tarifných platov, ktorú im však „pohltí“ vysoká inflácia

-

J. HABÁNIK: Učitelia a odborní zamestnanci v školstve začínajú školský rok s 12% valorizáciou tarifných platov, ktorú im však „pohltí“ vysoká inflácia

V školskom roku 2023/2024 bude základné a stredné školy navštevovať viac ako 720 tisíc žiakov a študentov, pričom prvýkrát si do školských lavíc „zasadne“ 60 058 žiakov. Učitelia a odborní zamestnanci v školstve začínajú školský rok s 12% valorizáciou tarifných platov, ktorú im však takmer celú pohltí vysoká inflácia.

Poslanec NR SR a podpredseda Výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Jozef Habánik (SMER-SD) poukazuje, že v rozpočte pre školstvo v tomto roku stále chýba cca 170 mil. EUR na pokrytie rastu cien energií, nedostatku miest špeciálnych pedagógov a asistentov učiteľa a dofinancovanie prijatých legislatívnych zmien. Za kľúčovú považuje zásadnú zmenu nastavenia normatívneho financovania tak, aby zriaďovatelia a riaditelia škôl a školských zariadení mali prostriedky na motiváciu učiteľov a vedeli pritiahnuť kvalifikovaných ľudí aj do podporných profesií. ako napr. digitálny koordinátor, či školský psychológ.

Napriek viacerým novelám školského zákona sa v posledných troch rokoch výrazne prehĺbil problém s nedostatkom učiteľov odborných predmetov. Táto skutočnosť však nesúvisí len s nedostatočným finančným ohodnotením, ale je výsledkom toho, že školstvo stratilo schopnosť určovať navrhovať riešenia kľúčových tém. Slovensko sa v Pláne obnovy a odolnosti v oblasti vzdelávania zaviazalo k viacerým legislatívnym a obsahovým zmenám, ktoré by naše školstvo mali posunúť na vyššiu kvalitatívnu úroveň. Samotné napĺňanie jednotlivých cieľov formou konkrétnych míľnikov sa však ukazuje ako časovo nepripravené a vo viacerých prípadoch nereálne. Rezort školstva tieto zdroje nedokáže rýchlo distribuovať, pretože iné štátne úrady získali kompetenciu určovať školské témy a to bude potrebné po 30. septembri a predčasných voľbách zmeniť.

Kvalita a atraktivita povolania učiteľa je viazaná na stabilitu prostredia, predvídateľnosť zmien a garanciu profesionálnej komunikácie so zriaďovateľmi, s profesijnými a stavovskými organizáciami, dodáva Jozef Habánik pri príležitosti otvorenia školského roka 2023/2024.

Zdroj: tlačový odbor strany SMER  – slovenská sociálna demokracia

Podporte spravodajský portál Veci Verejné prevodom na náš účet:

SK72 8330 0000 0028 0108 6712

Podporte spravodajsko-názorový portál Veci Verejné

Vychádzať môžeme len vďaka vašej pravidelnej podpore. Ak považujete našu činnosť za dôležitú a potrebnú, podporte náš spravodajsko-názorový portál pravidelnou mesačnou sumou 5, 10 či 15 eur, prípadne podľa vašich možností na číslo účtu IBAN: SK7283300000002801086712

Ďakujeme. Aj vďaka vám môžeme robiť sociálne a vlastenecky orientovanú žurnalistiku.

spot_img

Bulletín - Veci verejné

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne

ZANECHAJ KOMENTÁR

Zdaj komentár
Zadajte svoje meno

- Reklama -

Mohlo by Vás zaujímaťČLÁNKY
Odporúčane pre Vás