NázoryDušan Piršel: Zanedbali sme výchovu?

Dušan Piršel: Zanedbali sme výchovu?

-

Dušan Piršel: Zanedbali sme výchovu?

Ja osobne vnímam výchovu ako činnosť smerujúcu k získaniu a zdokonaleniu schopností a vlastností človeka .

V ostatnom čase to vnímam tak, že túto činnosť  zanedbávame .

Preto navrhujem, aby bol do Ústavy SR vložený  článok Výchova detí  na prospech svojho národa je najdôležitejšou povinnosťou dospelých. Jednako rodičov ako pedagógov a štátu.

Musíme sa urýchlene  vrátiť k hodnotám, ktoré nám ako národu umožnili stať sa kultúrnym a civilizovaným národom a umožnili nám prežiť ďaleko ťažšie a zložitejšie obdobia ako prežívame teraz.

Posilnil a profesionalizoval by som výchovu, najmä charakteru, zvládania záťaži, seba riadenie a orientáciu na hodnoty.

Na prvom mieste hodnôt musí byť život ako taký, život ako nenahraditeľná hodnota, pretože ,keď nebude život, všetko je zbytočné.

Rovnako  život celkovo ako príroda a svet, alebo život človeka ,národov, ľudstva. Hneď druhé miesto patrí  zdraviu a  ľudskej dôstojnosti.

Musíme  si určiť priority a tie priority  ako sú  život, zdravie, ľudská dôstojnosť a samozrejme deti, rodina. 

Byť pozorný k iným ľuďom, nebyť sebec, rozvíjať empatiu, súcitiť s niekým, mať o niekoho starosť, byť nápomocný, to sa niekde stratilo.

Bez  funkčnej, svoje povinnosti si zodpovedne plniacej rodiny sa budúcnosť zabezpečiť  nedá.  Je to nevyhnutná podmienka úspešnosti spoločenstva.

Kto nemá deti ,nemá budúcnosť. Niekto povedal a vypočítal, že ak do sa roku 2030 nevzchopí európska civilizácia, už sa nebude môcť vzchopiť.

To je posledné varovanie pred zánikom a my sa zabávame ,užívame si ako tí na zadnej palube Titaniku.

Ale pozor na 3 etapy. Prvá je  idea, druhá  know-how a tretia je  realizácia. Teoretik sa vyžíva v prvých dvoch etapách, ale iba praktik dokáže zvládnuť aj treti .

Som šťastný, že v našom Inštitúte pre pracovnú rehabilitáciu osôb so zdravotným postihnutím v Bratislave sa snažíme v rámci komplexnej rehabilitácie , súčasťou ktorej je aj rehabilitácia pedagogicko výchovná, voľnočasová a liečebná túto ušľachtilú činnosť realizovať .

Napokon celá naša činnosť smeruje k ľuďom, ktorí sú na ňu odkázaní a potrebujú ju pre lepšie prijatie novej životnej situácie.

Nie je to však jednoduché , pretože sa často v systéme podceňuje  žiak ako osobnosť. Berieme ho skôr ako niekoho, kto sa má dobre naučiť učebnú látku, aby uspel v testoch, aby sa na neho dostali peniaze.

Podceňuje sa učiteľ ako tvorca kvality školy, výchovy. Ako hovorí profesor Miron Zelina, preceňuje sa byrokracia, vzdelávanie sa v zmysle zapamätania si a reprodukcie množstva učiva. Preceňujú sa formálne indikátory kvality na úkor procesuálnych indikátorov.

Dušan Piršel

Podporte nezávislé spravodajstvo a pomôžte zvýšiť pluralitu médii na Slovensku. Spravodajský portál Veci Verejné prináša overené agentúrne správy a vlastné komentáre naších autorov.

Podporiť nás môžete jednoduchou formou cez platobnú bránu buď pravidelnou mesačnou sumou alebo jednorázovým príspevkom.

Pravidelná mesačná podpora

Jednorázová podpora


Alebo prevodom na náš účet: SK72 8330 0000 0028 0108 6712

Newsletter - Veci verejné

Prihláste sa na odber článkov. Dva krát do týždňa Vám zašleme zhrnutie najpodstatnejších komentárov a názorov, ktoré vyšli na našom webe :)

*Po vyplnení formuláru Vám zašleme potvrdzujúci email, ktorý je potrebné potvrdiť.

Podporte spravodajsko-názorový portál Veci Verejné

Vychádzať môžeme len vďaka vašej pravidelnej podpore. Ak považujete našu činnosť za dôležitú a potrebnú, podporte náš spravodajsko-názorový portál pravidelnou mesačnou sumou 5, 10 či 15 eur, prípadne podľa vašich možností na číslo účtu IBAN: SK7283300000002801086712

Ďakujeme. Aj vďaka vám môžeme robiť sociálne a vlastenecky orientovanú žurnalistiku.

spot_img

2 Komentáre

  1. ..je to všetko pekné, ale ako to chcete dosiahnuť bez zmeny paradigmy? Ako v podmienkach, keď kvalita prežitia závisí od úspechu v súťaži vykrešete voči tomu tak antagonistické cnosti, ako empatiu, nesebeckosť, či spolupatričnosť ? Prvé čo dieťa bezpečne vycíti, je rozpor skutkov a deklamovaných zámerov.
    Ak som sa pri výchove detí niečo naučil, tak hlavne to, že vychov(váv)ať musíte v prvom rade seba.
    Sme ,ako spoločnosť ,ako model spoločnosti v ktorom žijeme, ako spoločeneké zriadenie, tak „dobre vychovaní“ , aby sme to dosiahli ? ..

  2. Ďakujem za stanovisko . Je to veĺká otazka , ale tie male nemaju zmysel . V kazdom pripade musime začať od seba . V tomto hodnotovom absurdistane je to ťažke . Dôležite je , aby človek voňal človečinou .

ZANECHAJ KOMENTÁR

Zdaj komentár
Zadajte svoje meno

- Reklama -

Mohlo by Vás zaujímaťČLÁNKY
Odporúčane pre Vás