fbpx
- Reklama -
NázoryDušan Piršel: Naše školstvo nesmie smerovať k priemernosti

Dušan Piršel: Naše školstvo nesmie smerovať k priemernosti

-

Dušan Piršel: Naše školstvo nesmie smerovať k priemernosti

Vážení čitatelia,

neustále sa snažíme zlepšovať sa a prinášať vám čoraz väčšie množstvo kvalitnejších informácií. Prednedávnom sme pridali spravodajstvo z regiónov, od júna však pripravujeme podstatne zásadnejšiu zmenu - pravidelné podcasty na rôzne témy, ktoré sa týkajú našej spoločnosti (ekonomika, investigatíva – vyšetrovacia žurnalistika, kultúra) či aktuálne podcasty o našej spoločnosti so zaujímavými hosťami.

Bez vašej podpory to však nebude možné. Potrebujeme technicky vybudovať podcastové štúdio a vybudovať tím pravidelných spolupracovníkov, ktorí budú pre Vás podcasty pripravovať. Zvážte teda možnosť podpory našej práce podľa vašich možností, odmeníme sa Vám kvalitným a nezávislým obsahom.

Podporte nás pravidelnou čiastkou 4, 6 či 10 eur mesačne na č. účtu:


IBAN: SK72 8330 0000 0028 0108 6712

Poznanie sa nedá ani zakúpiť . Poznanie prichádza iba s aktivitou, akýkoľvek test na jeho posúdenie je fantazmagorický a nespoľahlivý v úsudku (Sir FrancisBacon).

Vyzerá to tak, že oblasť vzdelávania často  vzdoruje prevetraniu kam treba zaviesť mobilitu, flexibilitu.

Žiaľ, desaťročia vyhýbania sa náročnosti, komplikovanosti a zložitosti myslenia a uvažovania naučilo ľudí kráčať po jednoduchšej ceste  v ústrety nenáročnej kultúry a nekultúrnosti. Takej ktorá podlieza ich vkus.

- reklama -

Reformy vzdelania sa v súčasnosti musia stať  paradigmou reformného ducha, ktorý poháňa modernú spoločnosť.

Tak sa mi zdá, reformátori dnešnej doby však nerobia reformy ale skôr prevraty, všetko prebieha rýchlosťou prepadnutia. Najviac sa cení ich rýchlosť.

Vzdelávanie je celoživotný proces a  úlohou školy je vzbudiť o vzdelávanie záujem. Inak sa celá debata o reformovaní školstva zvrhne k tomu, že ak si dnes často kladieme otázku čo ťa to v tej škole naučili, budeme si klásť v budúcnosti otázky typu kto ťa to v tej škole učil.

A práve preto by mali mladých ľudí učiť tí, čo už majú niečo za sebou, čo už sa vyznajú v sebe aj v živote. Keď si tak spätne vybavujem svojich učiteľov, tak si skôr predstavím, ako oni pristupovali k riešeniu problémov a ich postoje mi mohli v živote pomáhať orientovať sa.

Málokedy to bol samotný obsah, čo pretrval dodnes. Lebo život je zmena a aj s tým by nás mala škola naučiť sa vysporiadať.

Naše  školstvo nesmie smerovať  ku priemernosti. Preto si  vážim si takých  učiteľov  a školy, ktoré dajú dobrú latku a zároveň vyťahujú talenty v ich prirodzenom prostredí.

Školstvo treba prekopať a naučiť sa robiť aj s  talentami a neuspokojiť sa, že dieťa  má jednotky. To je málo. Treba ťahať šikovných , ale aj motivovať tých slabších a núdznych.  Toto si uvedomujeme aj v našom Inštitúte pre pracovnú rehabilitáciu občanov so ZP , ktorého súčasťou je aj  škola.

Nemecký vedec, doktor, psychológ a filozof, venujúci sa výskumu mozgu Manfred Spitzer, sa vo svojej knihe Digitálna demencia venuje aj zhubnej závislosti  predovšetkým detí.

Aj na základe jeho zistení môžeme konštatovať, že z nich vychovávame dementov, pretože samotná digitalizácia dramaticky znižuje ich schopnosť učiť sa.

Naopak, trpia čoraz väčšími poruchami pozornosti, strachom a otupením, nespavosťou, depresiami, sklonmi k násiliu a celkovým sociálnym úpadkom.“ ..

Aj na toto by sme mali pamätať . Digitálny vek nás často učí nemyslieť . A úplne na záver .  Dnešným kritériom je proste pohodlný život, všetko mať bez námahy. Ale to je cesta k úpadku. Dobré školstvo je také, ktoré tomuto úpadku čelí, a nie také, ktoré ho prehlbuje.

Bulletín - Veci verejné

Odoberajte prehľadný sumár článkov - 1x týždenne

3 COMMENTS

  1. Školstvo je prípravou človeka na život a na uplatnenie sa v spoločnosti. Pokiaľ by občania videli, že kvalitné vzdelanie je najlepším kľúčom k úspechu, ku kvalitnej a uspokojujúcej práci s primeraným finančným ohodnotením, tak by sa úplne prirodzene maximálne venovali svojmu vzdelávaniu, a aj požadovali vysokú kvalitu.

    Ale keď sa v praxi ukazuje (a masívne propaguje), že úspešní sú ľudia ktorí kašľali na svoje vzdelávanie, ktorých „prednosťou“ je kamoš v „správnej“ politickej strane resp. v správnej „mafii“, keď namiesto vecnej argumentácie je viac „in“ len „obkecávanie“ a robenie si „srandičiek“ zo všetkého, keď najdôležitejším je pamätanie si a „papagájovanie“ dôležitých mantier z „mienkotvorných“ médií, tak vo väčšine spoločnosti je starosť o vzdelávací systém na poslednom mieste…

    Kvalita školstva kopíruje kvalitu spoločnosti, a pokiaľ žijeme len v ilúzii demokracie, tak sa nemôžeme diviť, že aj úroveň vzdelania spoločnosti je tým pádom len „iluzórna“…
    Viac na w w w . d e m o k r a c i a n a h l a s . s k / d o k u m e n t /

  2. Ďakujem za múdre stanovisko. Vážim si to. Vzdelanie je zdrojom ekonomickej prosperity.

  3. Mám obavy len z jednej veci, a to, že ma niekedy budú liečiť súčasne vyštudovaní „lekári“

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Reklama -

Mohlo by Vás zaujímaťČLÁNKY
Odporúčane pre Vás