KultúraDominik Petruška: Recenzia knihy Hillbilly Elegy od J. D....

Dominik Petruška: Recenzia knihy Hillbilly Elegy od J. D. Vanca

-

Nemám rád knihy,  ktoré majú označenie bestseller. Čiastočne preto,  že neprekvapujú svojim obsahom a tiež pre reklamu, ktorá predznamenáva ich kvalitu. V prípade Hillbilly Elegy (názov knihy je v pôvodnom znení) sa zdá, že výnimka potvrdzuje pravidlo. Kniha amerického spisovateľa J.D. Vance nesie podtitul Kronika rodiny a kultúry v kríze. Vyšla v čase po zvolení Donalda Trumpa za prezidenta,  keď si mnoho sociológov lámalo hlavu nad tým, čo sú vlastne zač Trumpovi voliči a odkiaľ sa vzali. Kniha je odpoveďou aj na túto otázku.

Dej nás privádza do prvej polovice 20. storočia medzi drsných vrchárov z Kentucky. Mohli by sme ich nazvať burani, čo nemusíme chápať ako nadávku, ale ako spôsob života príznačný pre nižšie vrstvy žijúce v odľahlých kútoch vyspelého sveta. Životy amerických vrchárov v mnohom pripomínajú spôsob života tunajšej rusínskej komunity z prvej polovice 20. storočia. Tak ako u nás, aj v USA dochádzalo v 50-tych rokoch k masívnej industrializácii, ktorú sprevádzala migrácia obyvateľstva z hôr do miest. Z vrchárov sa stali robotníci pričom ich životná úroveň výrazne stúpla. Ale len do času.

Spoločenské zmeny a ich vplyv na životné príbehy troch generácií sú ústrednou témou novely písanej na spôsob memoárov. J. D. Vance podáva  dramatický príbeh na pozadí  ekonomického vzostupu v päťdesiatych a šesťdesiatych rokov a následného úpadku strednej triedy po nástupe globalizácie. Podobne ako francúzsky spisovateľ Michel Houellebecque nadväzuje na realistický štýl písania.  Porovnáva životné spôsoby postáv v obmenách času a nepriamo predkladá otázku do akej mieri môže za morálny úpadok jedinec svojimi rozhodnutiami a do akej mieri sú dôležité vonkajšie okolnosti. Poukazuje na nebezpečenstvo chudoby, ktorá cti tratí a zároveň na morálny úpadok do ktorého môže skĺznuť každý svojimi chybnými rozhodnutiami. Príbeh je taktiež sondou do americkej kultúry a jej neduhov. Ak si niekto chce utvoriť ucelený obraz o Spojených štátoch bez predsudkov a zjednodušených fráz, určite by nemal obísť Hillbilly Elegy.

Autor: Dominik Petruška