Kultúra60 rokov oslavuje jeden z najlepších komikov celého sveta...

60 rokov oslavuje jeden z najlepších komikov celého sveta – Jim Carrey. Pripomeňme si jeho najlepšie filmy

-

60 rokov oslavuje jeden z najlepších komikov celého sveta – Jim Carrey. Pripomeňme si jeho najlepšie filmy

17. januára 1962 sa v Kanade narodil James Eugene Carrey, jeden z najlepších komikov súčasnosti, ktorý sa preslávil komediálnymi filmami ako Maska, Ace ventura, Klamár, Všemohúci Bruce, ale aj vážnymi rolami vo filmoch Večný svit nepoškrvnenej mysle, Majestic či Truman Show. V spolupráci s Milošom Formanom nahral film Muž na mesiaci, kde si zahral svoj vzor, ktorý mu bol kontroverzný „komik“ Andy Kaufmann, ktorý sa taktiež narodil v tento deň. Nahrávanie Carreyho až natoľko poznačilo, že uveril predstave, že je sám inkarnáciou tohto herca.

Jim Carrey pochádza z chudobnej rodiny a celoživotne sa usiloval dokázať svojim rodičom, že sa z neho raz stane veľký herec, čo sa mu napokon aj podarilo. Ako však uvádza v dokumente o nahrávaní filmu Muž na mesiaci, jeho otec sa toho už žiaľ nedožil, čo herec ťažko znášal. Carrey si postupne budoval kariéru s komikom Rodneyhom Dangerfieldom, ktorý ho priviedol do Las Vegas. Významnou udalosťou bolo vystúpenie v The Tonight Show a seriál In Living Color, avšak prvým najväčším úspechom v hercovej kariére bol film Maska, ktorý vznikol v roku 1994.

Jimove začiatky

V Maske (Chuck Russell, Lawrence Guterman, 1994), tak ako aj v ďalších Carreyho filmoch, sa stretávame s hercovou dominantnou témou a to je kríza identity. Stanley Ipkiss (Jim Carrey) je bankový úradník, ktorý je beznádejný smoliar. Keď stretne Tinu (Cameron Diaz), frajerku vodcu mafiánskej bandy Doriena, bezhlavo sa do nej zamiluje. V jej prítomnosti sa samozrejme strápni a, nemá u nej preto takmer žiadne nádeje. Všetko sa zmení až keď nájde v rieke Lokiho masku. Akonáhle si masku nasadí, získa schopnosti ako hrdinovia z kreslených seriálov. Už v tomto legendárnom filme Carrey naznačil motív, ktorý sa bude vinúť celou jeho kariérou, teda problematiku krízy identity a autenticity nášho „ja“. V dokumente o nahrávaní filmu Muž na mesiaci prehlásil:

Prídete do práce, tam nasadíte pracovný výraz a správate sa určitým spôsobom, hovoríte určité veci, určité druhy klamstiev a robíte čokoľvek, len aby ste vyzerali ako víťaz a potom, v určitom okamihu svojho života, sa budete musieť, cez to všetko preniesť. Našiel som v svojej duši priepasť a musím prejsť skrz. Musím čeliť tejto priepasti nevedomosti, či už to bude v poriadku alebo nie. Je to ako film, v ktorom sa Vás snažia utopiť v priepasti alebo Vám povedia: Nie, buď niekým iným, vravel si nám, že si teraz nim, povedal si nám, že to bol Andy, teraz si nám povedal, že to bol Tony Clifton. Nikto nemôže žiť s týmto celý život. Myslím si, že ľudia, ktorí sú tak vžití do svojich postáv, a nevedia ako z toho von, alebo nevedia ako to majú zmeniť sa v tejto chvíli vydajú na záverečnú cestu a v tomto prípade sa vydali na cestu niekde mimo tejto planéty a úplne sa stratili. Všetko po čom túžime je vedieť čo znamená neexistencia. Túžime vedieť, čo je po smrti.

Carrey neskôr zahviezdil vo filmoch Ace Ventura (Tom Shadyac, 1994), Blbý a blbší (Peter Farrelly, 1994) a zahral si aj postavu Hádankára vo filme Batman navždy (Joel Schumacher, 1995). Nasledoval film Cable Guy (Ben Stiller, 1996) upozorňujúci na opustených a nešťastných ľudí, ktorých vychovali televízie, ale významnou témou filmu je aj otázka priateľstva a nepriateľstva. V kariére Carreyho pokračujeme filmom Klamár, klamár (Tom Shadyac, 1997), ktorý opätovne poukazuje na to, že všetci v živote hráme určité role a ak by sme stále hovorili pravdu, zničilo by nám to možno kariéru, i celý život.

K nadčasovým filmom patrí jednoznačne Truman šou (Weir, 1998). Dej filmu pojednáva o moci médií, komercie a stále hranici medzi realitou a mediálnym obrazom života, ale napokon ide aj o paródiu na utopickú víziu úspešných ľudí amerického sna. Nemenej dôležitým motívom je vzbura človeka proti manipulácii, osudu, predurčeniu a neustála túžba po slobode a sebaurčení, napriek utrpeniu, nebezpečenstvu a hroziacej smrti.

Truman Burbank (v hlavnej úlohe Jim Carrey) bol ako dieťa prvým človekom, ktorého adoptovala filmová spoločnosť a vôbec netuší, že jeho život je vopred naplánovaný tvorcom úspešného seriálu Christof (hrá Ed Harris), ktorého je hlavnou postavou. Truman šou v istom zmysle predbehol ideu filmu Matrix.

V závere filmu tvorca šou Christ Off hovorí: „V tomto svete nie je viac pravdy, než v tom, ktorý som pre teba stvoril. Rovnaké lži, rovnaké podvody.“

Jim Carrey a Ed Harris získali za svoje role v tomto filme Zlatý glóbus. Ed Harris bol za svoju rolu ďalej nominovaný na Oscara a cenu BAFTA. Zlatý glóbus získali aj Burkhard Dallwitz a Philip Glass za hudbu k tomuto filmu. Cenu BAFTA získali Andrew Niccol za najlepší scenár, Dennis Gassner za najlepšiu výpravu a Peter Weir za najlepšiu réžiu. Film bol ďalej nominovaný na ďalšie 3 Zlaté glóbusy a štyri ceny BAFTA.

Nasledovala veľká spolupráca na filme Man On The Moon (Forman, 1999) s režisérom Milošom Formanom, kde si zahral svoj vzor Andyho Kaufmanna. Andrew Geoffrey Kaufman (17. januára 1949 – 16. mája 1984) bol americký komik a herec, ktorý sa preslávil svojím absurdným a veľmi provokatívnym poňatím humoru. Osobne sa za komika nepovažoval, hovoril o sebe že je „song and dance man“ (spevák a tanečník). Príbeh sleduje Kaufmanove kroky od detstva cez komediálne kluby a televízne vystúpenia. Film venuje osobitnú pozornosť rôznym interným vtipom, podvodom, prevlekom a udalostiam, ktorými sa Kaufman preslávil, predovšetkým jeho dlhoročným „svárom“ so zápasníkom Jerrym „The King“ Lawlerom a jeho stvárnením postavy oplzlého lounge speváka Tonyho Cliftona.

Pri nahrávaní filmu mal Carrey problém „oddeliť sa“ od svojej postavy čím vyvolával problémy svojim kolegom aj pri nakrúcaní. Skončilo to až takým extrémom, že si v podstate „zopakoval“ spor s Jerrym Lawlerom. Carreymu film spôsobil psychické problémy a poznačil ho na celý život. Zákulisie nahrávania filmu dokumentuje Jim & Andy: The Great Beyond:

– Kde sa v tebe objavil ten zlom?
– Niekde uprostred toho všetkého zmätku, sklamania, kompletného uskutočnenia všetkých mojich snov, a že som dosiahol všetkého po čom som sníval a potom sa stal nešťastným….– Myslíš si, že by si sa nachádzal v tomto štádiu svojho života, kebyže sa nikdy nedáš na hranie postavy Andyho?
– No, je to motýlí efekt… mohlo to dospieť niekde úplne inde… ale samotná voľba… nie som veľkým zástancom slobodnej vôle, takže tak… viete prečo si mám robiť čaj? Len kvôli tom, že som smädný? Toto je slobodná vôľa alebo je to vôbec smäd, ktorý ma donútil napiť sa čaju?

K téme rozdvojenia sa ale opäť vracia v komédii Ja, moje druhé ja a Irena (Bobby Farrelly, Peter Farrelly, 2000). Charlie je dlhoročný skvelý policajt v americkom mestečku v najmenšom americkom štáte Rhode Island, na začiatku deja si vezme za ženu krásnu blondínku, no už pri svadbe sa jeho žena zoznámi s černochom veľmi malého vzrastu. Žena mu postupne porodí troch krásnych synov, všetky tri sú ale tmavej pleti, má ich s oným čiernym liliputom. S ním potom od Charlieho natrvalo utečie a chlapcov mu zanechá. Charlie sa tomu všetkému vôbec nebráni a nemá preto vôbec žiadny rešpekt u miestnych obyvateľov, čo následne spôsobí, že dôjde k jeho duševnému ochoreniu, pri ktorom dôjde k rozdvojeniu jeho osobnosti. Objaví sa v ňom aj jeho schizofrenický dvojník Hank, ktorý je povahovo presným opakom Charlieho. Opakuje sa tu teda podobný motív ako v Maske.

Nasleduje rola nenávistného samotárskeho Grincha (Ron Howard, 2000) a v téme vianočných hororových postáv neskôr pokračuje stvárnením Scrooga z Dickensovej Vianočnej koledy (Robert Zemeckis, 2009) či ultrapadoucha grófa Olafa v Rade nešťastných príhod (Bradley Silberling, 2004) od Lemonyho Snicketa. Mimoriadne vtipná je scéna, kde Jim paroduje velociraptora.

Mysteriózny film Číslo 23 (Joel Schumacher, 2007) rozpráva príbeh odchytávača zvierat Waltera Sparrowa, ktorý podľahne posadnutosti číslom 23 na základe čítania darovanej knihy a filmy Yes man (Peyton Reed, 2008) zase paroduje ezoterické motivačné citáty. Vo filme Božský Bruce (Tom Shadyac, 2003) si po boku Morgana Freemana vyskúšal, aké je to byť Bohom.

Z výberu filmov spomeniem ešte dve unikátne diala a to je Eternal Sunshine of the Spotless Mind alebo Večný svit nepoškrvnenej mysle (Michel Gondry, 2004), ktorý spracováva tému po-rozchodového utrpenia. Emocionálne vyprahnutý Joel Barish (Jim Carrey) a nespútane impulzívna slobodomyseľná Clementine Kruczynská (Kate Winsletová) spolu – aj napriek svojim úplne odlišným charakterom – nadviažu vzťah vo vlaku cestou z Montauku na Long Islande, pretože sú k sebe úplne neodolateľne priťahovaní. Vôbec si neuvedomujú, že sú bývalí milenci, ktorí spolu dva roky žili a ich vzťah už je minulosťou. Po jednej škaredej hádke si totiž Clementine najala newyorskú firmu Lacuna, Inc. a nechala si vymazať všetky spomienky na Joela aj ich vzťah. Keď to Joel zistil, bol z toho taký zničený, že sa rozhodol tento „výmaz“, ktorý firma vykonáva, keď je klient v hlbokom spánku, podstúpiť tiež. Film ukazuje tento „proces“ vymazávania spomienok a je poriadne tvrdou dávkou emocionálnej tyranie.

Na záver ešte jeden mimoriadne aktuálny film, ktorý nesie názov Majestic (Frank Darabont, 2001). Píše sa rok 1951 a hollywoodsky scenárista Peter Appleton dostáva predvolanie, aby sa dostavil na výsluch pred Výbor pre vyšetrovanie neamerickej činnosti. Appleton však náhodou havaruje s autom a pri nehode stratí pamäť. Skončí v mestečku, kde ho považujú za nezvestného vojnového hrdinu Lukea Trimbleho. Všetci, vrátane Lukeho priateľky, oslavujú jeho návrat, vojakov otec šťastne víta svojho „syna“. Spoločne opravia a dajú do poriadku miestne kino The Majestic, ale keď Appleton uvidí film, ku ktorému napísal scenár, pamäť sa mu vráti. Teraz stojí pred neľahkou voľbou – či sa má navrátiť k bývalému životu alebo zostať v tom novom, ktorý si zamiluje.

Hercovi prajeme všetko dobré a čo najviac vynikajúcich filmov. No a na záver, vedeli ste, že Jim Carrey je socialista?

Musíme povedať áno socializmu, prehlásil Carrey, keď podporil Bernieho Sandersa. Dodáva:
„V našej spoločnosti sú určití ľudia, o ktorých sa treba postarať. Existujú ľudia bez toľkých príležitostí, ktorým je potrebné pomôcť, aby sa k týmto príležitostiam dostali. Sú ľudia, ktorí sú chorí. Nemali by ste prísť o domov, pretože vaša matka ochorela.“

Podporte nezávislé spravodajstvo a pomôžte zvýšiť pluralitu médii na Slovensku. Spravodajský portál Veci Verejné prináša overené agentúrne správy a vlastné komentáre naších autorov.

Podporiť nás môžete jednoduchou formou cez platobnú bránu buď pravidelnou mesačnou sumou alebo jednorázovým príspevkom.

Pravidelná mesačná podpora

Jednorázová podpora


Alebo prevodom na náš účet: SK72 8330 0000 0028 0108 6712

Newsletter - Veci verejné

Prihláste sa na odber článkov. Dva krát do týždňa Vám zašleme zhrnutie najpodstatnejších komentárov a názorov, ktoré vyšli na našom webe :)

*Po vyplnení formuláru Vám zašleme potvrdzujúci email, ktorý je potrebné potvrdiť.

Podporte spravodajsko-názorový portál Veci Verejné

Vychádzať môžeme len vďaka vašej pravidelnej podpore. Ak považujete našu činnosť za dôležitú a potrebnú, podporte náš spravodajsko-názorový portál pravidelnou mesačnou sumou 5, 10 či 15 eur, prípadne podľa vašich možností na číslo účtu IBAN: SK7283300000002801086712

Ďakujeme. Aj vďaka vám môžeme robiť sociálne a vlastenecky orientovanú žurnalistiku.

spot_img

ZANECHAJ KOMENTÁR

Zdaj komentár
Zadajte svoje meno

- Reklama -

Mohlo by Vás zaujímaťČLÁNKY
Odporúčane pre Vás