Milí naši spotrebitelia,
dnešný článku bude stručný. Jeho súčasťou je link na záznam relácie vysielania v Slobodnom vysielači zo dňa 24.6.2022 v relácii s rovnomenným názvom, ako má naše združenie – Pomoc spotrebiteľom.
Záznam z relácie si môžete vypočuť v archíve Slobodného vysielača alebo v aplikácii Google Podcasty.
Relácia sa týkala opakovaných podnetov od občanov, ktorí mali problém s distribútormi zemného plynu z dôvodu, že mala byť neoprávneným zásahom poškodená plomba plynomeru a tak distribútor doručil konkrétnej domácnosti podstatne navýšené vyúčtovanie za posledné meracie obdobie. Účtovali si tak náhradu škody , ktorá mu mala vzniknúť neoprávneným odberom zemného plynu. Distribútor má totiž nárok na náhradu škody bez ohľadu na to, či ste plombu poškodili Vy, sused alebo aj technici. A túto si v konaní pred súdom uplatňuje.
Poukázali sme na fakt, že distribútor nevie preukázať skutočnú výšku škody a či vôbec škoda vznikla.
Vo vysielaní sme poukázali na nález Ústavného súdu SR z 9. marca 2021, sp. zn. III. ÚS 114/2020 v ktorom Ústavný súd SR v citovanom náleze konštatoval, že vyčíslenie výšky škody podľa vyhlášky č. 449/2012 Z. z. ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu škody spôsobenej neoprávneným odberom plynu vyžaduje najskôr preukázanie toho, že škoda vôbec vznikla.
Nález dostupný na:
Rovnako tak sme sa venovali vyúčtovaniu poplatkov správcami súvisiacich s užívaním bytov a nebytových priestorov, akým spôsobom ich máte možnosť dať podrobiť prieskumu, prípadne reklamovať.
V relácii sme poukázali na fakt, že nie je možná dvojitá správa bytov. Teda máte tieto možnosti:
- správu pre vlastníkov bytov a nebytových priestorov vykonáva fyzická osoba (ďalej len ako “FO”), alebo právnická osoba (ďalej len ako “PO”), ktorá v predmete podnikania túto činnosť- teda správca
- správu si vykonávajú vlastníci bytov a nebytových priestorov sami – spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov.
V prípade sporu, ak napríklad dlhujete za služby spojené s užívaním bytu, nebytového priestoru, dražby a spravuje bytový dom správca, máte postavenie spotrebiteľa. Samozrejm, niekedy sa stretávame s prípadmi, keď spoločenstvo si najmä na správu správcu. Čo považujeme zo zákona za absolútne vylúčené a aj v tomto prípade , ak hrozí alebo prebieha súdny spor, dražba, máte postavenie spotrebiteľa .Pretože za správcom poskytované služby platíte.
V relácii sa súčasne opäť dozviete niečo o poistení ako aj o možnosti podať podnet na SOI v súvislosti s environmentálnymi a palivovými príplatkami účtovanými cestovnými kanceláriami.
Nech sa páči, link na reláciu:
Vaše prípadné otázky k spotrebiteľským témam nám zasielajte na mail: pomocspotrebitelomoz@gmail.com.
Sledovať nás môžete aj na facebookovej stránke Pomoc spotrebiteľom a na webovej stránke www.pomocspotrebitelom.sk.
Pomoc Spotrebiteľom
Jana&Jana&Braňo