ROZHOVORYDušan Chalupa: Nie je v našom záujme pristúpiť k...

Dušan Chalupa: Nie je v našom záujme pristúpiť k dobrovoľnému zníženiu miezd  a pracovného času našich zamestnancov

-

Dušan Chalupa: Nie je v našom záujme pristúpiť k dobrovoľnému zníženiu miezd  a pracovného času našich zamestnancov

Podpredseda Moderných odborov Volkswagen Dušan Chalupa už niekoľko rokov háji záujmy zamestnancov v jednej z najväčších slovenských automobiliek. V rozhovore sme sa rozprávali o aktuálnej situácii v súvislosti infláciou a nárastov cien energií…

Raketový nárast inflácie a cien základných energií spôsobuje postupný kolaps celoeurópskeho priemyslu. Akým spôsobom postihla táto kríza bratislavskú automobilku?

Myslím, že od začiatku pandemickej situácie, pokračovaním polovodičovej krízy, obmedzením, alebo zastavením dodávok dielov zo strany dodávateľov pociťuje mnoho výrobcov automobilov kontinuálne pokračujúcu nepriaznivú situáciu. Pre výpadky komponentov sa sťažuje snaha vyrábať kontinuálne v plynulom výrobnom procese, počet odvolávaných alebo vôbec nerozvrhnutých pracovných zmien je tak vysoký, že niektorí zamestnanci vykonávajú prácu len dva alebo tri dni v týždni alebo sú celý pracovný týždeň doma, čo sa pochopiteľne odráža aj na plnení cieľov s priamym dopadom na výšku príjmu zamestnancov a rôzne nadtarifné zložky mzdy vypočítavané z počtu odpracovaných zmien. Napriek finančnej kríze spôsobenej vysokou infláciu však objednávky našich automobilov výrazne neklesli, len objednané automobily nevieme v dôsledku popísaného postupu vyrobiť.

Do akej miery súčasná situácia na trhu s energiami ovplyvňuje životnú úroveň a mzdy Vašich zamestnancov?

Vysoká medziročná miera inflácie, ktorá kontinuálne rastie pochopiteľne negatívne ovplyvnila reálnu hodnotu peňazí každého z nás v rámci celej eurozóny. Vďaka kolektívnemu vyjednávaniu, ktorého výsledkom bolo uzatvorenie kolektívnej zmluvy až do roku 2023 a jej následnému predĺženiu o ďalší rok získali naši zamestnanci stabilný rast miezd, akému v tomto odvetví nie je obdoby. Od roku 2020, začala jedna kríza za druhou, čo malo za následok veľký tlak na odborárov v rámci kolektívnych vyjednávaní. Vieme, že niektorí dojednali nulové, alebo len minimálne navýšenie miezd v záujme zachovania zamestnanosti. My sme mali v tomto výhodu a pravidelné zvyšovanie miezd, každý rok okolo 4,5% aj s jednorazovou platbou dojednané v roku 2019 nám preto v tejto ťažkej situácii pomohlo. Napriek stabilnému rastu miezd za posledné roky, ktoré sa nám podarilo pre zamestnancov presadiť infláciu pociťujeme rovnako negatívne, ako ktokoľvek iný. Väčšina zamestnancov pochádza z okolia Bratislavy, kde sú ceny produktov a služieb vyššie v porovnaní s ostatnými regiónmi na Slovensku a inflácia sa v tomto regióne prejavila pomerne viac. V súvislosti s inflačnou krízou, s ktorou sa aktuálne potýkame, je nutné spomenúť inflačnú doložku, ktorú sme so zamestnávateľom dojednali práve pre prípad vysokej inflácie, teda takej, ktorá by prekročila dohodnutú výšku navýšenia tarifných miezd.  Naši zamestnanci budú mať vďaka Moderným odborom v januári dodatočné navýšenie tarifných miezd, ktoré vyrovná rozdiel medzi infláciou a posledným navýšením miezd v septembri 2022.

Plánuje v prípade zhoršenia situácie vedenie Volkswagenu vo svojom  bratislavskom prepúšťať svojich zamestnancov? Je v hre aj dočasné zavedenie Kurzarbeitu?

Evidujeme zvýšený počet zamestnávateľov, ktorí sa na základe negatívnej situácie spôsobenej infláciou rozhodli pre výrazné zníženie personálu, alebo dokonca ukončili svoju činnosť. Aktuálne VW neplánuje prepúšťanie v našom závode, a to aj s ohľadom na dohodnutú garanciu zamestnanosti v kolektívnej zmluve. Tak ako som už uviedol, prácu pre našich zamestnancov máme, ak sa nestane niečo nepredvídateľné. VW nás v zmysle legislatívy oslovilo a spoločne sme uzatvorili dohodu o uplatnení prekážky v práci na strane zamestnávateľa v podobe skrátenej práce, na základe ktorej môže využívať tento inštitút. Vzhľadom k tomu, že sa dá čerpať táto štátna pomoc len šesť krát (6 mesiacov) za obdobie dvoch rokov, zamestnávateľ uplatnil Kurzarbeit trikrát v mesiacoch, v ktorých bol výpadok možnosti výroby najväčší.

Sú Vaši zamestnanci v prípade dlhodobej energetickej krízy ochotní dočasne pracovať aj za nižšie mzdy?

Nie je v našom záujme pristúpiť k dobrovoľnému zníženiu miezd zamestnancov alebo pracovného času našich zamestnancov. Neviedli sme žiadnu diskusiu ohľadne tejto témy so zamestnávateľom. Na druhej strane je v súčasnosti nevyhnutné hľadať iné riešenia situácie ako pristúpiť ku kráteniu miezd zamestnancov, ktoré sú aj tak znehodnocované vysokou výškou inflácie.

Koľko rodín by stratilo príjem v prípade dočasného alebo trvalého zatvorenia bratislavskej automobilky Volkswagen?

Veríme, že k takejto situácii nepríde, vzhľadom ku skutočnosti, že na takéto extrémne riešenie z nášho pohľadu nie je dôvod. Pochopiteľne však, ak by k takejto situácii prišlo, VW zamestnáva v súčasnosti viac ako 11 000 zamestnancov.

Netreba zabúdať ani na mnohých subdodávateľov rôznych komponentov, ktorých výroba je doslova závislá na Vašej automobilke. O akom zhruba počte pracovných miest hovoríme?

Je všeobecne známe, že v automobilovom priemysle pracujú desiatky tisíc ľudí, buď priamo v subdodávateľskom reťazci alebo nepriamo v podporných a obslužných činnostiach. Je preto ťažké odhadnúť takýto priamy údaj, ale na základe predchádzajúcej skúsenosti sa domnievame, že by išlo zhruba o 150 000 tisíc ďalších zamestnancov.

Ako vníma slovenské a hlavne nemecké vedenie spoločnosti Volkswagen súčasnú energetickú krízu?

Tak, ako vedenie v každej inej firme, je snahou hľadať čo najmenej bolestivé riešenie pre zamestnancov pri súčasnej snahe o zachovanie čo najplynulejšieho výrobného procesu. Teda  skúmajú sa možnosti úspor v oblasti využívania rôznych druhov energii, plynu a pod. vrátane efektívnejšieho riadenia prítomnosti zamestnancov na pracovisku.

Do akej miery mohla podľa Vás vláda SR zmierniť dôsledky tejto krízy na slovenský priemysel?

Naša vláda má rôzne nástroje aj bez znárodnenia elektrárne, tak ako mohlo byť počuť z niektorých vyjadrení a pevne veríme, že sa nájde riešenie, ktoré nám túto krízu pomôže prekonať. Najväčšie riziko však vnímame zo strany dodávateľov, a to najmä zahraničných, ktorí napríklad vyrábajú základné suroviny pre našu výrobu, pretože samotná výroba kovov je energeticky nesmierne náročná. Ak teda príde k zhoršeniu situácie u našich dodávateľov v zahraničí, otvorene povedané, bude jedno, aké opatrenia naša vláda prijme, pretože výrobný proces sa zastaví z dôvodu nemožnosti vôbec vyrábať bez ohľadu napr. na výšku elektrickej energie alebo plynu.

Otázka na záver. Akú budúcnosť v strednodobom a dlhodobom horizonte má automobilový priemysel na Slovensku? Nestaneme sa po nejakom čase druhým Detroitom?

Nemyslím si, že trend ide práve týmto smerom, ale skôr naopak. Naša krajina sa neustále a stále viac prispôsobuje potrebám priemyselnej výroby a pracovnému trhu, ktorý sa čo raz viac zameriava na automobilový priemysel. Tomu nasvedčuje aj výstavba novej automobilky v Košiciach (Volvo), ktorá plánuje zamestnať viac ako 10 000 zamestnancov v tejto oblasti. Prirodzene tak vzniknú aj nové miesta v subdodávateľskom reťazci, čo znamená obdobnú personálnu vyťaženosť ako je u nás vo VW. Detroit poznamenala kríza, ktorá sa v rovnakom merítku a rovnakým spôsobom nemôže u nás opakovať už len z pohľadu ekonomického nastavenia krajiny, či samotnej eurozóny. Samozrejme ale vnímame, že automobilový priemysel je podobne ako ktorýkoľvek iný elektrotechnický priemysel závislý na dopyte, ktorý vyvoláva zásadne ekonomika prosperita potenciálnych zákazníkov. V tomto ohľade je našou výhodou, že vyrábame jedny z najdrahších modelov koncernu VW. Ich odberatelia často nie sú až tak závislí od ekonomickej prosperity v určitom regióne, pretože napríklad môžu byť ekonomické riziká demograficky diverzifikované.

Zhováral sa: Matej Mindár

Podporte nezávislé spravodajstvo a pomôžte zvýšiť pluralitu médii na Slovensku. Spravodajský portál Veci Verejné prináša overené agentúrne správy a vlastné komentáre naších autorov.

Podporiť nás môžete jednoduchou formou cez platobnú bránu buď pravidelnou mesačnou sumou alebo jednorázovým príspevkom.

Pravidelná mesačná podpora

Jednorázová podpora


Alebo prevodom na náš účet: SK72 8330 0000 0028 0108 6712

Newsletter - Veci verejné

Prihláste sa na odber článkov. Dva krát do týždňa Vám zašleme zhrnutie najpodstatnejších komentárov a názorov, ktoré vyšli na našom webe :)

*Po vyplnení formuláru Vám zašleme potvrdzujúci email, ktorý je potrebné potvrdiť.

Podporte spravodajsko-názorový portál Veci Verejné

Vychádzať môžeme len vďaka vašej pravidelnej podpore. Ak považujete našu činnosť za dôležitú a potrebnú, podporte náš spravodajsko-názorový portál pravidelnou mesačnou sumou 5, 10 či 15 eur, prípadne podľa vašich možností na číslo účtu IBAN: SK7283300000002801086712

Ďakujeme. Aj vďaka vám môžeme robiť sociálne a vlastenecky orientovanú žurnalistiku.

spot_img

ZANECHAJ KOMENTÁR

Zdaj komentár
Zadajte svoje meno

- Reklama -

Mohlo by Vás zaujímaťČLÁNKY
Odporúčane pre Vás